Gå til innhold

Lov&Data

4/2025: Artikler
11/12/2025

Kreativitet i KI-alderen: et opphavsrettslig perspektiv

Av Veronika Lundqvist, advokatfullmektig i Deloitte Advokatfirma, tilhørende teamet Intangibles, Data and Technology, særskilt kunnskap om skjæringspunktet mellom opphavsrett og teknologi, og jobber nå hovedsakelig med problemstillinger knyttet til immaterialrett, teknologirett og personvern.

Illustrasjon: Colourbox.com

Innledning

Flere av oss bruker generativ KI til å hjelpe oss med ulike oppgaver i hverdagen og i jobbsammenheng. Blant de mest vanlige er bruk av språkmodeller som Open AIs Chat GPT til å utforme tekster som e-poster, arbeidsdokumenter, o.l. Dermed kan man spare seg for den tankeprosessen som kreves for å sammenstille informasjon til et gitt formål.

Den utbredte bruken av generativ KI reiser flere spørsmål, blant annet hva det gjør med vår vilje og evne til å tenke kreativt. Utviklingen har derfor reist flere diskusjoner innenfor kunst- og kulturbransjen som nettopp livnærer seg på kreativ skaperkraft. Rettslig sett er det opphavsretten som skal tilrettelegge for kulturell produksjon,(1)Se åndsverkloven (åvl.) § 1, bokstav a og som dermed er det nærmeste vi kommer et regelsett som skal bidra til å ivareta menneskelig kreativitet.

I denne artikkelen vil jeg undersøke forholdet mellom opphavsrett, KI og kreativitet, med et særskilt fokus på vurderingen av hva som kreves for at noe kan regnes som et åndsverk («verkshøydevurderingen»). Jeg vil undersøke hvilken rolle kreativitet spiller i verkshøydevurderingen, og basert på dette vurdere om KI-generert innhold kan regnes som et åndsverk. Til slutt vil jeg kort vurdere den praktiske betydningen av å tillegge særegne trekk ved menneskelig kreativitet vekt i opphavsrettslig sammenheng.

Kreativitet, opphavsrett og KI

Kreativitet er en grunnleggende ingrediens for menneskelig nyskaping, og en evne som brukes hver gang vi skaper innhold. Opphavsretten gir rettigheter til de som skaper kreativt innhold, og fungerer dermed som et insentiv til kulturell produksjon. Det er først og fremst kunstnere og skapere av kulturuttrykk som nyter godt av opphavsrettens vern. Opphavsretten har imidlertid betydning også utenfor kunstbransjen: innhold skapt av arbeidstakere som rapporter, markedsføringsmateriale, design, programvare og koder, vil typisk utgjøre del av arbeidsgiverens immaterielle verdier.

Generativ KI utfordrer ideen om at kun mennesker kan skape kreativt innhold. KI-verktøy kan generere resultater av høy kvalitet, mye mer effektivt enn oss selv. Forskning viser imidlertid at bruk av språkmodeller kan redusere hjerneaktiviteten betydelig, svekke eierskap til det som produseres, og gi dårligere evne til å gjengi informasjonen man har skrevet om.(2)Nataliya Kosmyna m.fl. (Cornell University), “Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task”: https://arxiv.org/pdf/2506.08872s. 2 Med kunnskap om at kreativitet er en muskel som må trenes opp, er det grunn til bekymring for at ukritisk bruk av generativ KI svekker vår evne til å tenke kreativt.(3)Se f.eks. https://psykologisk.no/2025/08/kunstig-intelligens-truer-menneskelig-kreativitet/

Det opphavsrettslige verkshøydekravet kan sees som en terskel eller minimumsstandard for når noe regnes som et åndsverk som er beskyttet av opphavsrett.

Det opphavsrettslige verkshøydekravet kan sees som en terskel eller minimumsstandard for når noe regnes som et åndsverk som er beskyttet av opphavsrett. Når KI-verktøy kan skape innhold som er like bra, eller bedre, enn det vi kan, og prosessen tilsynelatende imiterer det som skjer i hjernen når vi skaper innhold, blir det utfordrende å definere hva som skiller menneskelig skaperkraft fra maskinell produksjon. Dette gjenspeiles i de mange diskusjonene om KI-skapt innhold kan regnes som kunst, og om KI-systemer i seg selv kan anses som kreative.(4)Se f.eks. https://www.forskning.no/kunstig-intelligens/kan-kunstig-intelligens-vaere-kreativ-chatgpt-var-bedre-enn-mennesker-pa-en-klassisk-test/2253296

Med dette som bakgrunn får verkshøydevurderingen en ny dimensjon. Dersom KI-generert innhold ikke kan regnes som åndsverk fordi tilblivelsesprosessen mangler menneskelig kreativitet, blir verkshøydevurderingen ikke bare en terskel, men også en definisjon av hva som kvalifiserer som en menneskelig kreativ prosess. Dette vil igjen kunne bidra til å skape et insentiv til å opprettholde en kreativ rolle ved bruk av KI, heller enn å overlate skapelsesprosessen til verktøyet. Slik kan opphavsretten bidra til å bevare og stimulere menneskelig kreativitet i møte med teknologi som ellers kan erstatte den.

Betydningen av kreativitet for opphavsrettslig vern

Begrepet «åndsverk»

Det er kun åndsverk som er beskyttet av opphavsrett.(5)Åvl. § 2 (1) Et åndsverk er litterære eller kunstneriske verk av enhver art, som er «uttrykk for original og individuell skapende åndsinnsats».(6)Åvl. § 2 (2) Sistnevnte gir uttrykk for verkshøydekravet. Kravet er i rettspraksis for Høyesterett og EU-domstolen uttrykt som at verket må være resultat av en individuelt preget skapende innsats, og fremstå som originalt.(7)Se f.eks. HR-2017-2165-A, avsnitt 66 Verket må være originalt i den forstand at det er opphaverens egne intellektuelle frembringelse,(8)C-5/08 Infopaq, avsnitt 37 og prosessen må avspeile opphaverens personlighet, noe som forutsetter at vedkommende har kunnet uttrykke sine frie og kreative valg.(9)C-145/10 Painer, avsnitt 94 Terskelen er imidlertid lav, og det stilles ingen kvalitetskrav.

Til å være et juridisk krav er innholdet av verkshøydekravet slik det er formulert i loven og rettspraksis relativt abstrakt. Det er kanskje uunngåelig når kravet knytter seg til den komplekse eller mystiske – ref. henvisningen til noe åndelig – prosessen som utspiller seg i hjernen når vi skaper innhold. Dette tyder ironisk nok på at kravet knytter seg til noe særegent menneskelig, og ikke en mekanisk prosess. Det er da også bred enighet om at maskiner, inkl. KI-systemer, ikke kan være opphavere av åndsverk.(10)Se f.eks. Ole-Andreas Rognstad, Opphavsett (2. utgave 2019), s. 87

Verkshøydekravet retter seg altså mot skapelsesprosessen og ikke sluttresultatet. Mens teknologisk utvikling generelt har gjort det enklere å skape innhold, representerer generativ KI noe nytt ved at verktøyene i mye større grad enn andre digitale verktøy kan overta betydelige deler av skapelsesprosessen. Dette reiser et grunnleggende spørsmål: Hvor mye kreativ innsats kreves for at noe kan regnes som et åndsverk – og hva er det unike ved den menneskelige skapelsesprosessen som gjør at den kvalifiserer for opphavsrettslig vern?

Kreativitet som del av verkshøydekravet

Kreativitet er utvilsomt et sentralt element i verkshøydekravet, men samtidig det vanskeligste å knytte et konkret innhold til. Kreativitetsbegrepet brukes i ulike sammenhenger med varierende betydning, men i opphavsrettslig sammenheng forstås det primært som en prosess hvor det har vært rom for frie og personlig pregede valg.(11)Ref. gjennomgangen ovenfor Prosessen må videre resultere i et konkret uttrykk, da ideer ikke kan beskyttes av opphavsrett.(12)Se f.eks. Rt. 2013 s. 822 (Ambassadør), avsnitt 49 Utover dette gir ordlyden og rettspraksis begrenset med veiledning.

Juridisk teori kan bidra til ytterligere konkretisering. Jane C. Ginsburg publiserte i 2003 en komparativ studie av hva som kjennetegner en «skaper»(13)Den mest passende oversettelse av det engelske begrepet «author», som er videre enn forfatter i opphavsrettslig forstand på tvers av rettssystemer, kalt «The Concept of Authorship in Comparative Law».(14)Jane C. Ginsburg, «The Concept of Authorship in Comparative Law»., (2003) 52 DePaul Law Review 1063: https://scholarship.law.columbia.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1695&context=faculty_scholarship Ginsburg konkluderte med at den kreative skaperen kjennetegnes av «sinn over muskler» – det er personen som former verkets uttrykk og deretter foretar en kontrollert styring av utviklingen av verket som er skaperen, ikke personen som bare følger ordre for å skape verket.(15)Ibid. s. 1072 Forenklet innebærer dette at man både må utvikle konseptet/ideen og ha kontroll over verkets endelige uttrykk, for å kunne regnes som verkets skaper. Dette kan sees som en konkretisering av prinsippet om at det kun er konkrete uttrykk som har vern og ikke ideer.

I en nyere artikkel publisert via SSRN, “Struggling for creativity and the beauty of human error – copyright authorship meets generative AI and neuroscience”, foretar Alina Trapova en tverrfaglig analyse av kreativitetsbegrepet i kontekst av den opphavsrettslige verkshøydevurderingen.(16)Alina Trapova, “Struggling for Creativity and the Beauty of Human Error - Copyright Authorship Meets Generative AI and Neuroscience” (July 23, 2025). Faculty of Laws University College London Law Research Paper No. 11/2025, Tilgjengelig på SSRN: https://ssrn.com/abstract=5363523 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.5363523 Hun argumenterer for at ufullkommenheter, frustrasjon og emosjonell kompleksitet er sentrale kjennetegn ved kreative prosesser, og at dette kan bli en viktig del av verkshøydevurderingen i møte med KI-utviklingen.(17)Ibid. s. 1 Ved å støtte seg på Ginsburgs prinsipper fra 2003-artikkelen og tverrfaglige perspektiver fra nevrologien, konkluderer hun med at KI-generert innhold ikke kan regnes som åndsverk.(18)Ibid. Se konklusjonen på s. 21-22

Både Ginsburg og Trapova tar til orde for et økt fokus på opphavsrettens rolle i å ivareta menneskelig kreativitet.(19)Se Trapova s. 22 og Ginsburg s. 1063 Som nevnt innledningsvis er det et implisitt formål i opphavsretten å tilrettelegge for menneskelig kreativ utfoldelse. I møte med teknologi som har potensiale til å erstatte menneskelig kreativitet, fremstår det som i tråd med opphavsrettens formål å tillegge psykologiske og nevrologiske særtrekk ved menneskelig kreativitet vekt i vurderingen av verkshøydekravet. Dette vil ikke bare bidra til å klargjøre og konkretisere det noe uklare verkshøydebegrepet, men også skape insentiv til å opprettholde kreativiteten ved bruk av KI-verktøy.

Kan KI-generert innhold regnes som åndsverk?

Tekster skapt av språkmodeller

Det finnes ulike måter å bruke KI på, men blant de vanligste er bruk av språkmodeller til å generere tekstinnhold ved hjelp av ledetekster (prompts). Den videre fremstillingen vil kun fokusere på språkmodeller, men tilsvarende vurdering vil være relevant ved bruk av annen generativ KI, som bildegenereringsprogrammer.

Prosessen med å utforme en ledetekst kan innebære en hel del kreativitet. Brukeren må ha en forestilling om hva som skal produseres, og ta valg og vurderinger for å utforme en ledetekst som i størst mulig grad fanger det ønskede resultatet fra språkmodellen. At det finnes såkalte «prompt engineers» som arbeider profesjonelt med å utforme effektive ledetekster, er illustrerende. Jo mer detaljert og beskrivende ledeteksten er, jo bedre vil typisk resultatet bli. Gode ledetekster kan derfor etter omstendighetene i seg selv utgjøre et åndsverk.(20)Se f.eks. C‑5/08 (Infopaq) hvor EU-domstolen kom til at en sammenstilling av 11 ord kunne ha opphavsrettsvern

Innholdet som deretter genereres av språkmodellen, skapes gjennom en teknisk prosess som avhenger av hvilke data modellen er trent på, hvordan den er finjustert, og statistiske beregninger av hvilket svar som best samsvarer med ledeteksten. Samtidig er det mye vi ikke vet om hvordan denne prosessen fungerer, og selv med identisk ledetekst kan resultatene variere. Det er også dokumentert at språkmodeller kan hallusinere og gi feilaktige svar. Selv med en detaljert ledetekst har brukeren altså verken kontroll over det endelige innholdet eller innsikt i hvorfor og hvordan de konkrete ordvalgene ble foretatt.

Som følge av dette vil det være en distanse mellom de konkrete ordene som genereres og brukerens eventuelle kreative innsats i forkant av den maskinelle prosessen. Brukerens mulighet til å ta frie og kreative valg er forbeholdt prosessen med å utforme en passende ledetekst. Hvordan språkmodellen deretter tolker ledeteksten, er bestemt av en teknisk prosess uten rom for frie valg fra brukerens side. Dermed mangler tilsynelatende den nødvendige koblingen mellom brukerens opprinnelige idé og det konkrete uttrykket.

Ginsburgs to-delte standard underbygger dette. Utformingen av ledetekster kan kvalifisere som den første delen av en kreativ prosess, der brukeren former tekstens uttrykk gjennom subjektive vurderinger og valg. Men den andre delen – den kontrollerte utformingen av verkets konkrete uttrykk – overtas av språkmodellen. Sagt på en annen måte så overtar språkmodellen delen av den kreative prosessen som knytter seg til konkretiseringen av verket, som er en viktig del av det opphavsrettslige verkshøydekravet.(21)Se en dypere analyse av årsakssammenhengen mellom ledetekster og KI-generert innhold i Ole-Andreas Rognstad, «Copyright Protection for Output Resulting from Use of Generative AI Systems – Some Reflections», NIR utgave 1 2025: https://www.nir.nu/en/journals/viewsection/26282

Trapovas forståelse av kreativitetsbegrepet bidrar også til å underbygge dette. Ufullkommenheter, frustrasjon og emosjonell kompleksitet i en kreativ prosess kommer blant annet til uttrykk gjennom frustrasjonen ved skrivesperre, og motstandskraften involvert i å bearbeide tidlige utkast eller ideer(22)Trapova, s. 2 – faktorer som medfører at det kan ta lang tid å skrive selv en kort e-post, og at den konkrete utformingen av en tekst kan avhenge av dagsform. Ved bruk av en språkmodell unnslipper brukeren å forholde seg til denne delen av skaperprosessen, og resultatet kan dermed heller ikke knyttes til brukerens emosjonelle kompleksitet eller personlighet.

Konklusjonen blir dermed at KI-genererte tekster ikke kan regnes som et åndsverk.

Kort om aktiv bearbeiding av KI-genererte tekster

Situasjonen vil være annerledes dersom brukeren av språkmodellen har en mer aktiv interaksjon med teksten. Ved å for eksempel endre deler av teksten med egne ord, omstrukturere innholdet, og/eller legge til nytt innhold, kan den endelige teksten potensielt uttrykke brukerens personlighet og frie, kreative valg.(23)Se illustrativt TONOs retningslinjer: https://www.tono.no/faq-items/retningslinjer-for-forvaltning-og-registrering-av-ki-generert-musikk/, og BONOs retningslinjer: https://bono.no/hva-mener-bono-om-ki-kunst-og-opphavsrett/ Illustrativt åpner åndsverkloven § 6 (2) for at endringer av allerede eksisterende verk etter omstendighetene kan regnes som nye og selvstendig verk. Utgangspunktet vil imidlertid være at de delene av teksten som eventuelt ikke er bearbeidet, mangler opphavsrettsvern.(24)Bearbeiderens opphavsrett er begrenset til resultatet av hans skapende åndsinnsats, jf. HR-2017-2165-A (Tempo), avsnitt 75 Ved lengre tekster vil det trolig kreves omfattende endringer for at hele teksten kan anses som resultat av brukerens åndsinnsats. Dette må imidlertid vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle.

Ved å kreve aktiv menneskelig kreativitet for opphavsrettsvern, kan opphavsretten fungere som et insentiv til å bruke KI på måter som ivaretar – snarere enn truer – vår kollektive kreative kapasitet.

Praktisk betydning

Vurderingen ovenfor viser at innhold generert av generativ KI normalt ikke vil ha opphavsrettsvern. Konsekvensen er at kunstnere, bedrifter og andre som nyter godt av opphavsrettens eksklusivitet, ikke vil kunne regne slikt innhold som del av deres enerett med de økonomiske og ideelle fordelene dette innebærer. Konklusjonen kan bli annerledes dersom brukeren har en mer aktiv interaksjon med det som genereres.

For å sikre opphavsrettsvern for tekster og annet innhold skapt ved hjelp av KI, kan det være hensiktsmessig å starte med å utarbeide innholdet på egenhånd. Deretter kan KI brukes som et verktøy for å foreta forbedringer, utvikle ideer, o.l. Det kan i denne forbindelse trekkes en sammenheng til forskningen nevnt innledningsvis. Studien sammenlignet tre grupper som løste skriveoppgaver på ulike betingelser: én gruppe uten hjelpemidler, én med tilgang til søkemotorer, og én med tilgang til en språkmodell. Resultatene viste at gruppen som brukte språkmodeller hadde vesentlig redusert hjerneaktivitet, svakere eierskap til det som ble produsert, og dårligere evne til å gjengi informasjonen de hadde skrevet om.(25)Nataliya Kosmyna m.fl. (Cornell University), “Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task”: https://arxiv.org/pdf/2506.08872s. 2 Studien viste imidlertid også at deltakere som først løste oppgavene uten hjelpemidler, fikk betydelig større utbytte av språkmodeller når de fikk tilgang til dem etterpå.(26)Ibid., s. 139 Dette tyder på at tidspunktet for når KI introduseres i oppgaveløsning, kan ha vesentlig betydning for vår evne til å opprettholde grunnleggende hjernefunksjoner.

Studien underbygger at måten språkmodeller brukes på har betydning for graden av kreativitet i skapelsesprosessen, og at bruk av KI som hjelpemiddel etter innledende selvdrevet arbeid innebærer større grad av hjerneaktivisering. Med dette som bakteppe kan verkshøydekravet få en praktisk funksjon utover det rent juridiske: Uten en tolkning som vektlegger faktorer som kjennetegner menneskelig kreativitet, risikerer man å gi opphavsrettsvern til innhold skapt på måter som svekker – snarere enn fremmer – kreativ kapasitet. Andre insentiver enn opphavsrettsvern vil åpenbart i større grad påvirke hvordan folk bruker KI-verktøy. Men nettopp fordi opphavsretten er ment å fremme menneskelig kreativ skaperkraft, bør verkshøydevurderingen konkretisere denne egenskapen – særlig i møte med teknologi som har potensiale til å svekke vår kollektive kreative kapasitet.

Konklusjon

Generativ KI utfordrer opphavsrettens grunnleggende premiss om at kreativt innhold springer ut av en menneskelig skapelsesprosess. Gjennomgangen ovenfor viser at tekstinnhold generert av språkmodeller normalt ikke vil oppfylle verkshøydekravet, da brukeren mangler kontroll over den konkrete utformingen av verket – en essensiell del av den kreative prosessen.

Verkshøydekravet retter seg mot skapelsesprosessen, ikke sluttresultatet. I møte med teknologi som kan overta betydelige deler av denne prosessen, blir det avgjørende å tolke kravet i lys av hva som kjennetegner menneskelig kreativitet: frie og personlig pregede valg, kontrollert utforming, og den emosjonelle kompleksiteten som følger med kreativ innsats. En slik tolkning av verkshøydekravet kan ha praktisk betydning. Forskning viser at ukritisk bruk av språkmodeller reduserer hjerneaktivitet, svekker eierskap og gir dårligere læringsutbytte. Ved å kreve aktiv menneskelig kreativitet for opphavsrettsvern, kan opphavsretten fungere som et insentiv til å bruke KI på måter som ivaretar – snarere enn truer – vår kollektive kreative kapasitet.

Noter

  1. Se åndsverkloven (åvl.) § 1, bokstav a
  2. Nataliya Kosmyna m.fl. (Cornell University), “Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task”: https://arxiv.org/pdf/2506.08872s. 2
  3. Se f.eks. https://psykologisk.no/2025/08/kunstig-intelligens-truer-menneskelig-kreativitet/
  4. Se f.eks. https://www.forskning.no/kunstig-intelligens/kan-kunstig-intelligens-vaere-kreativ-chatgpt-var-bedre-enn-mennesker-pa-en-klassisk-test/2253296
  5. Åvl. § 2 (1)
  6. Åvl. § 2 (2)
  7. Se f.eks. HR-2017-2165-A, avsnitt 66
  8. C-5/08 Infopaq, avsnitt 37
  9. C-145/10 Painer, avsnitt 94
  10. Se f.eks. Ole-Andreas Rognstad, Opphavsett (2. utgave 2019), s. 87
  11. Ref. gjennomgangen ovenfor
  12. Se f.eks. Rt. 2013 s. 822 (Ambassadør), avsnitt 49
  13. Den mest passende oversettelse av det engelske begrepet «author», som er videre enn forfatter
  14. Jane C. Ginsburg, «The Concept of Authorship in Comparative Law»., (2003) 52 DePaul Law Review 1063: https://scholarship.law.columbia.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1695&context=faculty_scholarship
  15. Ibid. s. 1072
  16. Alina Trapova, “Struggling for Creativity and the Beauty of Human Error - Copyright Authorship Meets Generative AI and Neuroscience” (July 23, 2025). Faculty of Laws University College London Law Research Paper No. 11/2025, Tilgjengelig på SSRN: https://ssrn.com/abstract=5363523 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.5363523
  17. Ibid. s. 1
  18. Ibid. Se konklusjonen på s. 21-22
  19. Se Trapova s. 22 og Ginsburg s. 1063
  20. Se f.eks. C‑5/08 (Infopaq) hvor EU-domstolen kom til at en sammenstilling av 11 ord kunne ha opphavsrettsvern
  21. Se en dypere analyse av årsakssammenhengen mellom ledetekster og KI-generert innhold i Ole-Andreas Rognstad, «Copyright Protection for Output Resulting from Use of Generative AI Systems – Some Reflections», NIR utgave 1 2025: https://www.nir.nu/en/journals/viewsection/26282
  22. Trapova, s. 2
  23. Se illustrativt TONOs retningslinjer: https://www.tono.no/faq-items/retningslinjer-for-forvaltning-og-registrering-av-ki-generert-musikk/, og BONOs retningslinjer: https://bono.no/hva-mener-bono-om-ki-kunst-og-opphavsrett/
  24. Bearbeiderens opphavsrett er begrenset til resultatet av hans skapende åndsinnsats, jf. HR-2017-2165-A (Tempo), avsnitt 75
  25. Nataliya Kosmyna m.fl. (Cornell University), “Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task”: https://arxiv.org/pdf/2506.08872s. 2
  26. Ibid., s. 139
Veronika Lundqvist