KI-forordningens krav om å sikre kompetanse innenfor kunstig intelligens
1. Innledning
Kunstig intelligens («KI») er i ferd med å bli nærmere regulert gjennom forordning om kunstig intelligens («KI-forordningen»), populært kalt «AI Act».(1)Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1689. EU-rettsakten skal etter planen bli gjennomført i norsk rett sommeren/høsten 2026.
Et krav som allerede er tredd i kraft innenfor EU, er plikten til å sørge for tilstrekkelig kompetanse (engelsk: «AI literacy») for nærmere bestemte personer, som lyder slik i den danske oversettelsen:
Artikel 4 AI-færdigheder
Udbydere og idriftsættere af AI-systemer træffer foranstaltninger til i videst muligt omfang at sikre et tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder hos deres personale og andre personer, der er involveret i drift og anvendelse af AI-systemer på deres vegne, og tager herved hensyn til disse personers tekniske viden, erfaring og uddannelse og den kontekst, hvori AI-systemerne skal anvendes, og de personer eller grupper af personer, som AI-systemerne skal anvendes på.
Artikkelen har ingen parallell i norsk lovgivning i dag. Målet om KI-kompetanse er begrunnet i tre ulike formål:(2)KI-forordningen fortalepunkt 20, jf. fortalepunkt 91. For det første skal kravene sørge for størst mulig fordeler ved bruk av KI-systemer, ved at «den brede gennemførelse af foranstaltninger vedrørende AI-færdigheder og indførelsen af passende opfølgende tiltag [kan] bidrage til at forbedre arbejdsvilkårene og i sidste ende understøtte konsoliderings- og innovationsstien for troværdig AI i Unionen». For det annet skal kompetansen beskytte«de grundlæggende rettigheder, sundheden og sikkerheden». Til sist skal kompetansen«muliggøre demokratisk kontrol», trolig for å unngå at«big tech» og andre mektige aktører skal få ubegrenset spillerom.
På mange måter kan man anse kravet som en del av allmennutdanningen, der man både skal tilegne seg ferdigheter og kunne bli et selvstendig, tenkende menneske.(3)Elora Fernandes, Wayne Holmes og Sopio Zhgenti, «Article 4 AI Literacy», 2024, punkt 1 Purpose. I: Ceyhun Necati Pehlivan, Nikolaus Forgó og Peggy Valcke, The EU Artificial Intelligence (AI) Act: A Commentary. Samtidig er kravet begrenset til en nærmere krets.
KI-forordningens krav om KI-kompetanse er imidlertid nokså uklart, og i litteraturen er det påpekt at: «The reality is that AI literacy remains a novel and fuzzy concept which, despite receiving some attention from researchers, has yet to be fully elaborated or to have consensus.»(4)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.2 Defining AI Literacy.
Målsettingen med min artikkel er derfor å tydeliggjøre hva kravet til KI-kompetanse innebærer i praksis.
Siden det ennå ikke finnes en norsk oversettelse, vil jeg henvise til den danske og engelske oversettelsen for å belyse innholdet i bestemmelsen. Språklige nyanser kan også illustrere hva som ligger i artikkelens krav.

Illustrasjon: Colourbox.com
2. Hva er KI-kompetanse?
KI-kompetanse omfatter en rekke ulike aspekter ved å håndtere KI på en forsvarlig måte. I Norge har departementet først og fremst fokusert på oppnåelse av tilstrekkelig kunnskap.(5)Se Regjeringens EØS-notatbase, som påpeker at «Art. 4 angir et særlig krav til ‘AI literacy’, som kan forstås som kunnskap om KI-systemer.» Lest 5. mai 2025: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2021/juni/forslag-til-forordning-om-kunstig-intelligens-ki-forordningen/id2884935/ Den danske oversettelsen viser til «ferdigheter» – mens den engelske språkdrakten bruker uttrykket «literacy», dvs. en form for«alfabetisme», som trolig henspiller på både teoretisk og praktisk kyndighet.
KI-kompetanse er definert i artikkel 3(56):
«færdigheder, viden og forståelse, der giver udbydere, idriftsættere og berørte personer mulighed for under hensyntagen til deres respektive rettigheder og forpligtelser i forbindelse med denne forordning at idriftsætte AI-systemer på et informeret grundlag samt at øge bevidstheden om muligheder og risici ved AI og den mulige skade, som den kan forvolde»
Definisjonen tydeliggjør at KI-kompetanse vil kreve at leverandører, profesjonelle brukere og berørte personer i vid forstand må forstå hvordan KI «fungerer» og kunne bruke det på en forsvarlig måte. Dette er også påpekt i fortalepunkt 20:
«Disse begreber kan variere med hensyn til den relevante kontekst og kan omfatte forståelse af den korrekte anvendelse af tekniske elementer i AI-systemets udviklingsfase, de foranstaltninger, der skal anvendes under dets anvendelse, passende måder at fortolke AI-systemets output på, og i tilfælde af berørte personer den viden, der er nødvendig for at forstå, hvordan beslutninger truffet med hjælp fra AI vil have indvirkning på dem.»
Definisjonen tydeliggjør at KI-kompetanse vil kreve at leverandører, profesjonelle brukere og berørte personer i vid forstand må forstå hvordan KI «fungerer» og kunne bruke det på en forsvarlig måte.
Med «færdigheder» siktes trolig til at relevante personer skal rent faktisk kunne bruke kunstig intelligens på en tilfredsstillende måte. Kunnskap, «viden», innebærer nok at personer som bruker KI-systemer må vite hva som skjer i systemet, og hvordan det (overordnet) fungerer. Trolig betyr «forståelse» at brukeren får innsikt og kan se sammenhenger, f.eks. klarer å utlede/tolke hva en frembringelse uttrykker (med svakheter og styrker), og forstår hva slags virkning bruken av kunstig intelligens kan ha både direkte og mer indirekte.
I praksis vil dette bety at de som oppnår KI-ferdigheter skal kunne håndtere varierende tekniske, juridiske og etiske problemstillinger som kan oppstå, kanskje (særlig) i utviklingsfasen, bl.a. i forbindelse med å identifisere problemer, datainnsamling, databehandling, valg av modeller, trening osv.(6)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
3. Hvem er omfattet av plikten til å sørge for tilstrekkelige KI-ferdigheter?
3.1 Generelt
To ulike aktører er pliktsubjekter:
«Udbydere» i den danske språkdrakten kan oversettes til«leverandører» på norsk. Dette er aktøren som«udvikler eller får udviklet et AI-system eller en AI-model til almen brug og bringer dem i omsætning eller ibrugtager AI-systemet under eget navn eller varemærke, enten mod betaling eller gratis».(7)KI-forordningen artikkel 3(3).
Kategorien «idriftsættere» er oversatt til«deployer» på engelsk, og vanligvis omtalt som«bruker» på norsk (selv om den endelige betegnelsen neppe er avklart for Norges vedkommende, og trolig blir avgjort først i lovproposisjonen). Definisjonen i KI-forordningen artikkel 3(4) fastslår at dette er den «der anvender et AI-system under sin myndighed». Litt enkelt sagt er det altså aktøren som benytter KI-systemer i profesjonell sammenheng. Det avgrenses m.a.o. mot bruk der«AI-systemet anvendes som led i en personlig ikkeerhvervsmæssig aktivitet», jf. samme artikkel.
3.2. Må også leverandører og brukere av KI-systemer med liten eller lav risiko følge kravet?
Ordlyden i forordningen tilsier at leverandører og alle brukere av KI-systemer, uavhengig av risikonivå, er omfattet av KI-kompetanse-plikten. Det er også nesten unisont antatt i juridisk teori at KI-systemer som normalt er uregulerte av KI-forordningen omfattes av plikten til KI-kompetanse.(8)Se bl.a. Paul Voigt og Nils Hullen, The EU AI Act; Answers to Frequently Asked Questions, 2024, s. 4 og 30-31; og W. Kuan Hon, AI literacy: EU AI Act, 2025. Lest 4. mai 2025: https://blog.kuan0.com/2025/02/ai-literacy-eu-ai-act.html. Tilsynelatende motsatt, se Tiago Sérgio Cabral, AI Literacy Under the AI Act: An Assessment of its Scope, 2025. Lest 4. mai 2025: https://eulawanalysis.blogspot.com/2025/02/ai-literacy-under-ai-act-assessment-of.html
For egen del er jeg mer usikker på om KI-systemer uten eller med minimal risiko er omfattet, siden forordningens systematikk unntar slike systemer. EU-kommisjonen synes også å legge til grunn på generelt grunnlag at slike systemer ikke er regulert, og nevner at: «The AI Act does not introduce rules for AI that is deemed minimal or no risk.»(9)EU-kommisjonen, AI Act. Lest 3. mai 2025: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/regulatory-framework-ai
Praksis vil formodentlig endelig avklare spørsmålet.
4. Hvem skal oppnå KI-kompetanse?
Både «personale og andre personer, der er involveret i drift og anvendelse af AI-systemer på deres vegne» skal tilegne seg KI-kompetanse.
Med «personale» (engelsk: «staff») siktes det primært til en virksomhets ansatte. Det må legges til grunn at både midlertidige og faste ansatte omfattes. EU-kommisjonen har påpekt at: «This concerns anyone in the organisation directly dealing with an AI system and reinforces the provisions of transparency (Article 13 of the AI Act) and human oversight (Article 14 of the AI Act) included in the Regulation.»(10)EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025. Lest 20. mai 2025: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/faqs/ai-literacy-questions-answers
«Andre personer» er formodentlig en nokså vid gruppe. Både konsulenter og andre oppdragstakere, tredjepartsleverandører og individer fra andre avdelinger i virksomheten vil trolig omfattes – så fremt de tidvis befatter seg med KI-systemet.(11)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
Plikten i KI-forordningen artikkel 4 er ikke ment for bred, allmenn opplysning eller for å løfte kompetansen for utsatte eller marginaliserte grupper.(12)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations. Primært er målgruppen «alle relevante aktører i AI-værdikæden den indsigt, der er nødvendig for at sikre passende overholdelse og korrekt håndhævelse heraf».(13)KI-forordningen fortalepunkt 20.
Likevel nevner både artikkel 3(56) og fortalepunkt 20 at KI-kompetanse skal «udstyre udbydere, idriftsættere og berørte personer med de nødvendige begreber til at træffe informerede beslutninger vedrørende AI-systemer.» Trolig betyr dette at KI-kompetanse også bør oppnås for bl.a. studenter eller foreldre til elever som går på skolen, som på en eller annen måte vil interagere med eller bruke KI-systemer.(14)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
5. Hva slags tiltak må gjennomføres for å oppfylle plikten?
5.1 Innledning
Det må iverksettes «foranstaltninger», som på norsk er«tiltak». Begrepet er generelt, og vil favne bredt. Dette gjenspeiles også i at KI-kompetanse omfatter både kunnskap, ferdigheter og forståelse, jf. definisjonen i artikkel 3(56). Det kan være nærliggende å sammenligne med hva som er«tiltak» i henhold til EUs personvernforordninger (GDPR), der begrepet kan omfatte tiltak av både organisatorisk, teknisk og fysisk karakter.
5.2 Konkrete typer av tiltak
«Tiltak» vil klart omfatte ulike former for kunnskapsdeling og opplæring. Dette kan være i form av bl.a. fysiske kurs, dokumenter med informasjon eller e-opplæring med ulike avkrysningsskjemaer/multiple choice. Ulike former for «oppskrifter» og bruksmanualer kan også være egnet for å gi personene innsikt.
Ettersom ferdigheter er et aspekt ved KI-kompetansen, er det naturlig å se for seg at personer også bør gjennomgå praktisk opplæring, ved at personer prøver å benytte KI-systemet og løser bestemte oppgaver. Også forskjellige gjennomganger, monitorering og risikovurderinger vil bidra til å gi forståelse og ferdigheter.(15)Elora Fernandes, AI Literacy in the AI Act, 2025, s. 17. Foredrag. Lest 3. mai 2025: https://lirias.kuleuven.be/retrieve/800402
Det er også mulig å opparbeide forståelse gjennom ulike former for diskusjonsfora, f.eks. med «table top-øvelser», der ulike diskusjonsbaserte oppgaver løses både i dialog og med individuelle vurderinger og fremføringer.
Antagelig vil ulike former for mer direkte instrukser om fremgangsmåter (direkte eller indirekte) kunne være egnet til å gi folk kompetanse, f.eks. pålegg om å lese seg opp eller gå frem på en bestemt måte. Ulike incentiver kan være hensiktsmessige tiltak, f.eks. en kinobillett hvis man fullfører et e-kurs, eller tilrettevisninger ved manglende oppfølging av pålegg om opplæring.
6. Hva er tilstrekkelig KI-kompetanse?
6.1. Generelt
KI-forordningen foreskriver at personene som skal få kompetanse må oppnå et «tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder». Hva som ligger i dette, er et mer åpent spørsmål. Det er trolig et visst handlingsrom, og det er ingen plikt til å «måle» KI-kompetansen.(16)EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025. Det er nærliggende å anta at det sentrale er at relevante personer skal få tilstrekkelig kompetanse til å overholde pliktene i KI-forordningen.(17)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.3 A `Sufficient´/Ádequate/«Aprropriate» Level of AI Literacy. Et utgangspunkt kan være behovet for å oppnå en informert «utrulling» og bruk av AI-systemer, og hvordan man kan være bevisst på risikoer og muligheter knyttet til AI-systemer.(18)Elora Fernandes og Abdullah Elbi, This Time, Humans Learn About Machines: AI Literacy in the AI Act (Part 2), 2024. Lest 3. mai 2025: https://www.law.kuleuven.be/citip/blog/this-time-humans-learn-about-machines-ai-literacy-in-the-ai-act-part-2/
Antagelig er det neppe nok å ha en engangsinnsats. Tilstrekkelig KI-kompetanse vil være en mer kontinuerlig forpliktelse, der bl.a. endringer i systemer eller kunnskap kan medføre at det må iverksettes nye tiltak.(19)Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.3 A `Sufficient´/Ádequate/»Aprropriate» Level of AI Literacy.
6.2. Tilpasning av tiltakene
6.2.1. Innledning
Tiltakene skal ta hensyn til og differensieres, ved at virksomhetene skal ta i betrakning:
Personene som skal bruke systemene
Konteksten systemene brukes i
Personene som KI-systemene skal brukes på
6.2.2. Personene som bruker KI-systemene
For det første må tiltakene ta hensyn til «personale og andre personer, der er involveret i drift og anvendelse af AI-systemer» som handler brukernes og leverandørenes vegne, ved at det tas hensyn til dere «tekniske viden, erfaring og uddannelse». Litt enkelt sagt, må dette innebære at man ser hva disse brukerne har av KI-kompetanse i dag, og ser dette opp mot hva som målsettingen basert på hva som er et passende behov. «Gapet» må fylles med passende tiltak.
6.2.3. Kontekst
Tiltakene må også tilpasses «den kontekst, hvori AI-systemerne skal anvendes». Dette henspiller trolig på at det vil være forskjell på f.eks om systemene brukes i helsesektoren eller i skolevesenet – og at det er den spesifikke konteksten som skal vektlegges. Det nederlandske datatilsynet nevner dette som et eksempel:(20)Autoriteit Persongegevens, AI Act comes into effect: work to be done for developers and users, 2024. Lest 4. mai 2025: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/en/current/ai-act-comes-into-effect-work-to-be-done-for-developers-and-users
«For example, the AI literacy obligation means that an HR employee must understand that an AI system may contain biases or ignore essential information that may lead to an applicant being or not being selected for the wrong reasons.»
Det er imidlertid viktig å ha i bakhodet at kompetansekravet har en viss fleksibilitet, og det er ingen klare, ferdigdefinerte krav for bestemte sektorer eller bransjer.(21)EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025.
6.2.4. Personene som KI-systemene skal brukes på
For det tredje må tiltakene ta hensyn til«de personer eller grupper af personer, som AI-systemerne skal anvendes på».
Typisk må man ta i betraktning om KI-systemene vil få betydning for persongrupper som er særlig sårbare eller oftere blir diskriminert enn andre grupper. Eksempelvis må brukerne få kompetanse om hvordan man skal ta hensyn til en sårbar gruppes forståelse av konsekvenser og hvordan dette bør avbøtes på en hensiktsmessig måte.
6.2.5. Finnes det noen minimumskrav til KI-kompetansen?
Det er vanskelig å beskrive et «gulv» som utgjør tilstrekkelig KI-kompetanse. Likevel har EU-kommisjonen kommet med noen anbefalinger om hva som bør være på plass (min oversettelse):(22)EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025.
«Sørg for en generell forståelse av KI i organisasjonen: Hva er KI? Hvordan fungerer det? Hva slags type KI brukes i vår organisasjon? Hva er mulighetene og farene?
Vurder organisasjonens rolle (leverandør eller bruker av KI-systemer): Utvikler organisasjonen min KI-systemer, eller bruker den bare KI-systemer utviklet av en annen organisasjon?
Vurder risikoen ved KI-systemene som leveres eller benyttes: Hva trenger ansatte å vite når de håndterer et slikt KI-system? Hva er risikoene de må være klar over, og behøver de være klar over tiltakene som kan redusere risiko?
-
Bygg konkrete KI-kompetansetiltak basert på den foregående analysen, med tanke på
forskjeller i teknisk kunnskap, erfaring, utdanning og opplæring hos ansatte og andre personer – Hvor mye vet de ansatte/personen om KI og organisasjonens systemer de bruker? Hva annet bør de vite?
samt konteksten KI-systemene skal brukes i og personene KI-systemene skal brukes på – I hvilken sektor og til hvilket formål/tjeneste brukes KI-systemet?»
7. Sanksjoner ved brudd
Brudd på plikten til å sørge for tilstrekkelig KI-kompetanse er ikke nevnt blant pliktbruddene som medfører administrative gebyrer i henhold til artikkel 99 nr. 3 og 4. Det må derfor legges til grunn at manglende overholdelse av plikten i utgangspunktet mangler sanksjonering.(23)Tiago Sérgio Cabral, AI Literacy Under the AI Act: An Assessment of its Scope, 2025 https://eulawanalysis.blogspot.com/2025/02/ai-literacy-under-ai-act-assessment-of.html Det gjenstår derfor å se om Norge vil innføre særlige reguleringer for å sanksjonere slike pliktbrudd, i den grad det åpnes for det innenfor rammene av KI-forordningen.(24)EU-kommisjonen påpeker i sin Q&A 2025 (lenke i note 10) at: «National market surveillance authorities could impose penalties and other enforcement measures to sanction infringements of Article 4. This will be based on national laws that Member States are due to adopt by 2 August 2025.» (Min understrekning)
Det er imidlertid naturlig å se for seg at brudd på andre plikter i KI-forordningen, som kan knyttes til manglende KI-kompetanse, vil bli vektlagt i vurderingen. Eksempelvis krever artikkel 26 nr. 2 at «Idriftsættere overdrager varetagelsen af det menneskelige tilsyn til fysiske personer, der har den nødvendige kompetence, uddannelse og myndighed samt den nødvendige støtte.» Dette vil vanskelig kunne gjøres uten tilstrekkelig KI-kompetanse, og manglende oppfølging av artikkel 4 kan lede til brudd på artikkel 26 nr. 2.
Noter
- Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/1689.
- KI-forordningen fortalepunkt 20, jf. fortalepunkt 91.
- Elora Fernandes, Wayne Holmes og Sopio Zhgenti, «Article 4 AI Literacy», 2024, punkt 1 Purpose. I: Ceyhun Necati Pehlivan, Nikolaus Forgó og Peggy Valcke, The EU Artificial Intelligence (AI) Act: A Commentary.
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.2 Defining AI Literacy.
- Se Regjeringens EØS-notatbase, som påpeker at «Art. 4 angir et særlig krav til ‘AI literacy’, som kan forstås som kunnskap om KI-systemer.» Lest 5. mai 2025: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2021/juni/forslag-til-forordning-om-kunstig-intelligens-ki-forordningen/id2884935/
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
- KI-forordningen artikkel 3(3).
- Se bl.a. Paul Voigt og Nils Hullen, The EU AI Act; Answers to Frequently Asked Questions, 2024, s. 4 og 30-31; og W. Kuan Hon, AI literacy: EU AI Act, 2025. Lest 4. mai 2025: https://blog.kuan0.com/2025/02/ai-literacy-eu-ai-act.html. Tilsynelatende motsatt, se Tiago Sérgio Cabral, AI Literacy Under the AI Act: An Assessment of its Scope, 2025. Lest 4. mai 2025: https://eulawanalysis.blogspot.com/2025/02/ai-literacy-under-ai-act-assessment-of.html
- EU-kommisjonen, AI Act. Lest 3. mai 2025: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/regulatory-framework-ai
- EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025. Lest 20. mai 2025: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/faqs/ai-literacy-questions-answers
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
- KI-forordningen fortalepunkt 20.
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.1 Responsibilites and Obligations.
- Elora Fernandes, AI Literacy in the AI Act, 2025, s. 17. Foredrag. Lest 3. mai 2025: https://lirias.kuleuven.be/retrieve/800402
- EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025.
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.3 A `Sufficient´/Ádequate/«Aprropriate» Level of AI Literacy.
- Elora Fernandes og Abdullah Elbi, This Time, Humans Learn About Machines: AI Literacy in the AI Act (Part 2), 2024. Lest 3. mai 2025: https://www.law.kuleuven.be/citip/blog/this-time-humans-learn-about-machines-ai-literacy-in-the-ai-act-part-2/
- Fernandes, Holmes og Zhgenti (2024) punkt 3.3 A `Sufficient´/Ádequate/»Aprropriate» Level of AI Literacy.
- Autoriteit Persongegevens, AI Act comes into effect: work to be done for developers and users, 2024. Lest 4. mai 2025: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/en/current/ai-act-comes-into-effect-work-to-be-done-for-developers-and-users
- EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025.
- EU-kommisjonen, AI Literacy - Questions & Answers, 2025.
- Tiago Sérgio Cabral, AI Literacy Under the AI Act: An Assessment of its Scope, 2025 https://eulawanalysis.blogspot.com/2025/02/ai-literacy-under-ai-act-assessment-of.html
- EU-kommisjonen påpeker i sin Q&A 2025 (lenke i note 10) at: «National market surveillance authorities could impose penalties and other enforcement measures to sanction infringements of Article 4. This will be based on national laws that Member States are due to adopt by 2 August 2025.» (Min understrekning)